torsdag 13 november 2014

Tematik

Här kommer lite funderande över det här med skrivande igen. Många författare använder sig av ett eller ett par genomgående teman i allt sitt berättande. Andra väljer olika tematik för varje berättelse. Det är ofta allmänmänskliga teman som de flesta kan identifiera sig med. Klassiska teman är förstås kärlek, hat, födelse, död osv. De sju dödssynderna är bra exempel på ständigt återkommande teman inom litteraturen. Har du funderat över om dina favoritförfattare har återkommande teman i sina berättelser? När jag läser är ofta det här med relationer tongivande på olika sätt, oavsett genre. När jag själv skriver är det främst två olika teman som ständigt återkommer i olika skepnad: 
    • Moderskärlek - Egentligen borde jag kanske säga föräldrakärlek men jag måste erkänna att jag oftast har ett kvinnligt perspektiv. Det fascinerar mig är vad den starka kärleken till ett barn kan få en mamma (läs förälder) att göra för att skydda sitt barn. Som mamma till många så är det kanske inte så konstigt att det här temat ligger nära till hands för mig.
    • Identitetssökande - Vad det blir för konsekvenser när någon börjar ifrågasätta sig själva och hur de passar in i den förväntade mallen. Eller ställs inför oväntade livssituationer som kräver att de hittar ett nytt sätt att tacklas med problem som uppstår. Orsaken till att det här är ett återkommande tema i mina texter vet jag inte riktigt. Kanske beror det på att jag själv aldrig tycks passa in i förväntade mallar. Eller så är det helt enkelt så att personlig utveckling är fascinerande och ett tacksamt tema rent berättartekniskt.
    Just nu har jag två fiktionsmanus på gång. En thriller som definitivt har moderskärlek (och avsaknaden av den) som huvudtema. Och en berättelse för unga vuxna (inom magisk realism) som utan tvekan bygger på temat identitetssökande. Vad är dina favoritteman när du skriver? Har du funderat över varför?


    Positiv-listan

    • Gårdagen var en riktig vilodag då jag inte gjorde många knop. Skönt och välbehövligt!
    • Jag har blivit bättre på att unna mig att vila utan allt för dåligt samvete. För att orka med alla livets "måsten" och "vill" så måste ju batterierna laddas ibland. Att kunna koppla av är en konst som jag jobbar på att försöka lära mig ... :)
    • Trots gårdagens vila (eller kanske på grund av) har jag faktiskt sovit ostört hela natten. Idag känner jag mig lite mer laddad. Gött!
    Ha en bra dag!

    Inga kommentarer: