onsdag 12 november 2014

Insomia

Ibland har jag oerhört svårt att varva ner tillräckligt för att kunna somna på kvällarna. Oftast beror det då på att jag är övertrött eller att det är något som snurrar lite för intensivt i tankarna. Tack och lov är det inte ett konstant problem för mig men det händer ändå med jämna mellanrum och ibland under lite längre perioder. Istället för att ligga och vrida och vända mig i sängen brukar jag djupdyka i en bok, film eller (som allt ofta på senare tid) i en streamad tv-serie tills jag är så trött att jag somnar av utmattning. 

I natt började jag titta på en intressant serie på Netflix; Touch (2012-13). Det handlar om en ensamstående pappa till en autistisk, 11-årig pojke. Pappan spelas av Kiefer Sutherland och pojken av David Mazouz. Pojken kan inte prata alls och pappan, som har kämpat i alla år för att försöka hitta ett sätt att kommunicera med sin son, inser plötsligt att sonen ser mönster i siffror och system och på så sätt tycks kunna förutsäga händelser. Pappans uppgift blir att försöka tolka sonens budskap för att kunna förebygga olyckor och påverka de inblandades livsöden. Jag har bara hunnit se de första avsnitten så det är för tidigt att ge en riktig recension. Men serien är fängslande, skådespelarinsatserna bra och jag gillar intrigbygget som (ännu i alla fall) är ganska oförutsägbart. Varje avsnitt bildar en väv av olika livsöden som så småningom dras samman på ett lite oväntat sätt. Me like!


Positiv-listan
  • Trots att det blev alldeles för få timmars sömn i natt känner jag mig ganska laddad nu på morgonen. Ska bara ta mig en tretår kaffe och sedan är jag nog redo att ta tag i dagens jobb.
  • Peter har jobbat halvtid ett par dagar efter den jobbiga operationen och det verkar funka över förväntan. Skönt!
  • Fick en förfrågan igår som gjorde mig väldigt glad. Min första bok Älskade ungar (2000) baserades på 12 av mina låtar. Nu planeras en stödgala för NPF (neuropsykiatriska funktionshinder som ADHD, ADD, Aspergers och andra diagnoser inom autismspektrat) och de vill använda några av mina låtar - SÅ kul! Här kan du lyssna på några av låtarna från CD:n om du är nyfiken ...

Ha en bra dag!

Inga kommentarer: