måndag 24 november 2014

Sommarminnen

Idag blåser det halv storm på det småländska höglandet och det är Ruggigt med stort R. Inte ens hundarna är särskilt sugna på att vara ute i busvädret. Själv kommer jag ändå att sitta och jobba framför datorn så jag har egentligen inga större invändningar. Eftersom jag låg däckad i feber hela förra veckan har jag oändligt mycket att göra nu. Det blir raggsockor och stortröja på, en hel massa kaffe och så ett och annat sommarminne att värma sig med. Här är texten till en låt jag skrev för några år sedan. I den blåser helt andra vindar ...


Ta mig med
En stilla våg som slår emot strand
Strömmande ömhet fyller min hand
Då ingenting förmår att hålla den fast
En våg full av frihet den flyr i all hast
Där ville jag vara – Där ville jag bo
I den vågen som både har styrka och ro
Ta mig med genom vatten, låt mig få bli
Till en våg under ytan, så virvlande fri

En varsam vind som svalkar min kropp
Med lekande lätthet den inger mig hopp
Då klangen av en storm lever kvar
I ekot av frågor som funnit sitt svar
Där ville jag vara – Där ville jag bo
I den vinden som både har vrede och tro
Ta mig med genom skyar och låt mig få bli
Till en vind över jorden, så hisnande fri

Ja, här vill jag vara – Ja, här vill jag bo
I den känsla som både har stryka och ro
Ta mig med genom livet och låt mig förbli
I en känsla av vågande vindharmoni

© HD


Positiv-listan
  • När den där berömda väggen plötsligt stod framför mig förra vintern när jag kom rusande i 180 km/timmen, bestämde jag mig för att jag var tvungen att lära mig skilja jobbtid från fritid. Som egen företagare som jobbar hemifrån är det inte så lätt men jag börjar bli bättre på det. Lördagar och söndagar är numer vilodagar.
  • En mysig söndagsfrukost med min käre man blev en bra början på gårdagen. En bra början är viktig för att fortsättningen ska bli bra. Och det gäller det mesta!
  • Vi tillbringade några timmar igår med att smida valpplaner. Eftersom Peter varit sjuk så har vi fått skjuta på allt sånt alldeles för länge. Men nu hoppas vi att vår spanska vattenhundstik ska kunna betäckas vid nästa löp. I så fall blir det vårvalpar - Mysigt!


Inga kommentarer: