söndag 16 november 2014

Lust

En liten tripp down memory lane. Alla som är gamla nog kommer väl ihåg SVT:s program "Sköna Söndag" på 80-90-talet? I det första avsnittet -86 mötte sexologen Malena Ivarsson TV-publiken för första gången och fick genast debattens vågor att gå höga. Hon talade om sexualitet från ett kvinnligt perspektiv och det var oerhört provocerande för många. Det är nästan 30 år sedan och idag så är kvinnors lust inte ett riktigt lika tabubelagt ämne. Men frågan är om så värst mycket förändrat i grunden? Malena säger i inslaget att män oroar sig mest för sin snopps fason och över om deras prestationer i sänghalmen duger. Kvinnor oroar sig främst för att lusten (deras egen eller deras partners) försvunnit i förhållandet och vad som kan vara orsaken till det. Är det inte ungefär lika nu för tiden?





Han
   "Inte ikväll, älskling. Jag är så trött ..."
   Han drar snabbt dra tillbaka handen som han förhoppningsfullt låtit vandra över hennes mage under täcket.
   "Det är så mycket med barnen just nu", fortsätter hon. "Jag måste få sova om jag ska orka med i morgon. Du vet att jag inte fått sova en hel natt på evigheter eftersom Albin varit sjuk och ..."
   Han lyssnar vidare. Men bara med ett halvt öra.
   När slutade hon att vilja ha sex med honom? undrar han för sig själv. Beror hennes avvisande på att hon inte vill ha honom längre? Att han inte är en tillräckligt bra älskare? Har hon träffat någon annan?

Hon
   "Inte ikväll, älskling. Jag är så trött ..."
   Hon drar snabbt tillbaka handen som hon förhoppningsfullt låtit vandra över hans mage under täcket.
   "Det är så mycket på jobbet just nu" fortsätter han. "Jag måste få sova om jag ska orka med i morgon. Du vet att chefen har fått för sig att vi ska omstrukturera och ..."
   Hon lyssnar vidare. Men bara med ett halvt öra.
   När slutade han känna lust till henne? undrar hon för sig själv. Beror hans avvisande på att hon inte längre är attraktiv? Att hon börjar bli gammal och ointressant? Har han träffat någon annan?


Positiv-listan
  • Igår eftermiddag hade vi besök av ett ungt par som eventuellt kommer att ge vårt lilla charmtroll Jazz ett nytt hem. Det var riktigt trevligt med en hel massa hundprat, köpta kanelbullar och en flock som visade sig från sin bästa sida.
  • Lördagskvällens avsnitt av "Så mycket bättre" var intressant. För mig är Johan i "Familjen" en ny bekantskap och de andra artisternas tolkningar var riktigt bra. Särskilt Amanda Jenssens!
  • Den här morgonen ser jag fram emot en skön söndag. Apropå lust: Idag har jag lust att fixa något gott och sedan bara krypa ner i soffan och se en riktigt bra film. Ha en bra vilodag, ni också!

Inga kommentarer: