måndag 31 december 2018

På årets sista dag


Enligt den kineskiska astrologin: "2019 är det Grisens år och Jordens element råder. Det anses vara ett gott år som symboliserar ärlighet. Grisen är en upplyst varelse med god förståelse för andra. Tålamod och omtänksamhet är andra ord som är associerat med grisen. Nu tänker vi mer på varandra, tror gott om varandra och lära oss att förlåta. Grisar hjälper andra människor och detta är en fin egenskap som vi kan lära oss av dem." (Läs mer i Astrobloggen!) Det låter väl toppen? Mer "grisegenskaper" behövs verkligen hos mänskligheten!

Själv är jag född 1964 som var Drakens år. Enligt kinesisk astrologi: "Är man född i drakens tecken är man orädd och extremt självsäker. Man tror att man klarar av vilken utmaning som helst och den tron underlättar verkligen. Är man född i Drakens år är man en riktig risktagare. Därför kan Drakar ibland lyckas med stordåd som ingen annan klarat av." (Om Drakens tecken.) Tack! Det låter precis som egenskaper jag kan komma att behöva för att klara av nästa års utmaningar! Här kan du läsa mer om vad du själv är född i för tecken och vilka egenskaper kineserna anser att du har: Kinesiskt horoskop!


I natt ringer vi ut det gamla och in det nya. För egen del tycker jag att det ska bli oerhört skönt att lämna 2018 bakom mig! Det har varit ett av de absolut värsta året i mitt liv - även om det också har varit fyllt av mycket kärlek och omtanke. Jag tänker inte räkna upp allt elände, det är väl beskrivet i bloggen sedan tidigare och i Gubben de Lux manusprojekt. Men ett livsavgörande datum under 2018 vill jag ändå lyfta. Det är den 16 augusti, min 54:e födelsedag, då fick jag en definitiv diagnos efter alla utredningar: Spridd bröstcancer med multipla metastaser i skelettet. Cancern var då så pass långt gången att det inte längre fanns något hopp om bot. Grattis på födelsedagen Helena! Som tur är finns det bromsmedicin och ännu så länge har de fungerat *pepper, pepper*. I somras (när spridningen i skelettet gick i rasande fart) vågade jag inte ens hoppas på att finnas kvar i livet året ut. Nu sitter jag ändå här och väntar in det nya året. Känslan som fyller mig nu är STOR tacksamhet, kärlek till livet och till alla mina nära. Och en liten, liten förhoppning om att trots allt få möjlighet att hänga med ytterligare ett år ...

 ❤ Ett Gott Nytt 2019 önskar jag dig! ❤


På årets sista dag
I sjunde himmelen där lyser det i natt.
En silvermåne, så full av evighet och kraft.
I dina ögon ser jag stjärnor, så små.
I dina händer, där vilar framtidens spår.

Känslorna dom stiger som bubblor mot ytan.
Har ingen chans att värja mig mot nostalgin.
Jag står här vid fönstret mot vår by,
där rimfrosten ler mot den mörka natten.

Snart är vi där. Farväl nu alla stunder.
Nu möts vi här. Och jorden kommer lysa.
Snart vi där. Här på årets sista dag.
Här på årets sista dag.

Glädjen har sin egen sorg, min vän.
En drink av vemod fyller glasen igen.
Dom tårar som aldrig sett ljuset,
dom kommer nu. Här på årets sista dag.
Och jag lovar mig själv ännu en gång,
att inga löften ska få lämna dessa läppar.
För alla löften stiger mot skyn,
som ett norrsken som flammar upp och dör.

Snart är vi där. Farväl nu alla stunder.
Nu möts vi här. Och jorden kommer lysa.
Snart vi där. Här på årets sista dag.
Här på årets sista dag.

Ja, nu möts vi här igen.
I våra händer vilar vår framtid.
Och löften kommer stiga mot skyn,
som ett norrsken som flammar upp och dör.

Snart är vi där. Farväl nu alla stunder.
Nu möts vi här. Och jorden kommer lysa.
Snart vi där. Här på årets sista dag.
Här på årets sista dag.


Text & musik: Uno Svenningsson


Inga kommentarer: