söndag 7 december 2014

Från ytterlighet till ytlighet

Den senaste veckan har medierapporteringen, diskussioner på sociala medier och mina egna tankar totalt dominerats av den politiska situationen som råder. Precis som jag var rädd för (och som jag skrev om i bloggen häromdagen) visar färska mätningar som presenteras i Metro att SD vunnit på sitt taktiska utspel och, om extravalet skulle ske nu, skulle de få 17,7 % av rösterna. Suck! Och jag blir så himla trött på alla de andra politikernas utspel åt både höger och vänster. Snacka om att alla satsar stenhårt på att driva allt till dess ytterlighet. För egen del vet jag alldeles säkert vilket parti jag inte ska rösta på i mars. Däremot är det inte alls säker på vilket jag har lust att ge mitt förtroende till under rådande omständigheter. Tur att det inte är val riktigt ännu!

Mitt i denna mediestorm har den annalkande julen nästan glömts bort. Men bara nästan. Idag är det den andra advent och jag tänker fokusera på mitt eget lilla liv och försöka lägga min oro för resten av världen och Sveriges framtid åt sidan. Först ska jag fixa en riktigt god söndagsfrukost till min man när han vaknar. Det behövs en hel massa mysighet och tända ljus för att väga upp allt strul han haft i höst med sjukdom, operationer och elände. (Ytterligare en operation väntar efter årsskiftet men det får vänta även i tanken!) Sedan ska jag försöka klura lite mer på julklappar till hela vår stora barnaskara och bonusbarnbarn. Ska något skickas efter så börjar det bli bråttom. Och apropå ytlighet är jag sugen på att köpa en ny julklänning. Att fönstershoppa på Internet kostar inget så det kan jag unna mig även i år. Fördelen med att inte ha några som helst planer på att köpa något är att man inte behöver begränsa urvalet till plånboken, utan kan titta även på klänningar som definitivt är alldeles för dyra. Som en riktigt julvacker skapelse från Gudrun Sjödén till exempel. I eftermiddag ska vi gå en sväng på julskyltningen framme (= uttrycket för vårt samhälles lilla centrum). Jag önskar er alla en stämningsfull andra advent!


Inga kommentarer: