fredag 14 november 2014

Trött, tröttare ..

... tröttast tant - Det är jag. Idag kommer det att krävas mycket kaffe för att komma igång. Du som läser min blogg då och då kanske har sett att jag måste tänka om inför våren (Ändrade planer). Att tänka om kan vara nyttigt men det tar minsann på krafterna. Åtminstone om man är konstruerad som jag med en hjärna som sällan tar paus. I huvudet snurrar tankarna oavbrutet. Och det handlar inte bara om vårens havererade planer. Nej, hela mitt liv omvärderas just nu och jag grubblar över vad jag har för möjligheter att förändra saker och ting. Även om jag är rätt säker på vad jag vill, är det inte så himla lätt. Det jag vill (och faktiskt försökt åstadkomma ett tag nu) är nämligen att få tag på ett deltidsjobb som passar mig. Dels för att jag är urless på att jobba ensam hemma framför datorskärmen. När nu alla våra barn vuxit upp och flyttat hemifrån så finns det inte längre något skäl för mig att jobba hemifrån. I grunden är jag ju dessutom en mycket social människa och saknar att inte ha andra människor omkring mig. Dels för att jag verkligen behöver byta mina osäkra frilansuppdrag mot något som ger en (inte nödvändigtvis så stor men -) stadig inkomst. Med mannen i huset långtidssjukskriven är ekonomin ett ständigt orosmoment. Jag skulle mycket hellre vilja leva, än med nöd och näppe överleva! 

MEN vad gör man när det knappast finns några jobb att söka? När jag har väldigt lite lokala kontakter som relativt ny i trakten? Och så den stora frågan:Vem vill anställa en tant på 50 som har många högskolepoäng men ingen "riktig" yrkesutbildning, som har en hel del yrkeskunskap och en massa livserfarenhet men inga färska referenser och som är bra på att lyfta fram andra men urusel på att marknadsföra sig själv? Det smala område jag jobbat med de senaste åren (bokproduktion, manusutveckling och liknande) är väl knappast något som värderas särskilt högt av en tänkbar arbetsgivare ... Ja, självförtroendet är knappast på topp just nu men det är bara att fortsätta försöka. Den dag jag ger upp är det dags att checka ut!

Positiv-listan
Idag ångrar jag verkligen att jag bestämt mig för att göra en positiv-lista varje morgon under hela november. Men för att inte svika mitt löfte till mig själv (och för att inte göra det lätt för mig) så tar jag istället mig ann utmaningen att hitta tre positiva saker om mig själv:
  • Jag har en obändig kreativitet och är en idéspruta av rang. Är även bra på att samla ihop idéer (både mina och andras) och se till att de går att genomföra i verkligheten.
  • Jag är riktigt bra på att se, lyssna till och peppa andra. Att försöka förstå och bejaka människors unikhet är bland det bästa jag vet.
  • Jag är en jäkel på att brygga kaffe. Och det är precis vad jag ska göra nu!



Inga kommentarer: