lördag 1 november 2014

Positivt tänkande

Jag är i grunden en väldigt positiv person som nästan alltid väljer att se möjligheter istället för problem. Jag brukar vara bra på att söka eller skapa ljusglimtar i vardagen som hjälper till att motverka allt det negativa, mörka som finns i livet ... 

MEN som jag nämnt tidigare i bloggen så har diverse personliga kriser avlöst varandra de senaste åren och någon gång i vintras hamnade jag i ett läge där mörkret totalt överskuggade varje ljusglimt. Och tyvärr så pratar vi inte om några små livskriser, utan om kriser som att flera av mina nära anhöriga drabbats av stora svårigheter. Bara för att nämna några: Allvarliga sjukdomar, ett flertal operationer - ibland med svåra komplikationer, ett par tuffa skilsmässor, djupa depressioner, misshandel med efterföljande rättegång m.m. Själv har jag haft ett par långa sjukskrivningar på grund av en brusten blindtarm och ett brutet ben, vilket gjort det svårt att få ekonomin att gå ihop som egen företagare. Allt detta har gjort att jag hade levt med oro och negativ stress under så lång tid att när Robin insjuknade i cancer och gick bort väldigt hastigt förra hösten så tog min motståndskraft helt enkelt slut. Jag fastnade i tanken och såg bara mörker. Nu är det dags för en förändring!


Dagens positiv-lista

Från och med idag ska jag försöka börja varje dag med att lyfta fram gårdagens guldkorn i vardagen. De kanske inte alltid är så stora men jag hoppas ändå att det kan göra skillnad i mitt sätt att tänka. Jag ska göra en positiv-lista varje dag under en period så får vi se vart det leder. Idag har jag inte bara en - utan tre saker på min lista. Here we go:

  • Jag klippte ner Bonitas päls igår. Perros (spanska vattenhundar) ska klippas 1-2 gånger om året och nu var hon riktigt långhårig och det hade börjat tova sig i botten. Eftersom det tar ett antal timmar att klippa så har jag dragit mig för att sätta igång. Men nu lyckades jag äntligen få fingrarna ur = Liten seger för mänskligheten - Stor seger för mig!
  • Min relativt nyopererade gubbe hämtar sig sakta men säkert och igår var han förhållandevis pigg. SÅ skönt att se att det äntligen tycks gå åt rätt håll!
  • Trots att vi har två löptikar i huset så har jag sovit hela natten. Det är något som inte hänt så ofta på sistone och något att vara riktigt tacksam för!


Bonita före klippning ...
... och efter klippning.


Ge mig kraft, ge mig mod, ge mig styrka ...


Inga kommentarer: