onsdag 26 november 2014

Att jobba mot deadline

Deadlines brukar ha en bra effekt på mig när det gäller det mesta från städning till skrivande. Även om jag (ofta) börjar i god tid, håller jag nästan alltid på att putsa in i det sista. Att av något skäl inte kunna möta en överenskommen deadline är bland det värsta jag vet! Just nu kämpar jag för att hinna få novellantologin Framtidsnovellen färdig för utgivning i tid. Peters operation med komplikationer och en hel veckas feber för egen del gör att det börjar bli riktigt tight med tid. Ja, ibland kommer tyvärr livet emellan (sjukdom, oförutsedda händelser etc.) men jag gör alltid vad jag kan. För i grunden är en deadline faktiskt helig i min värld.

När det gäller mina egna skrivprojekt är avsaknaden av deadlines ett problem. Det handlar inte så mycket om självdisciplin (är rätt bra på att sätta mig själv i arbete) utan mer om att bestämma mig för att jag är färdig med projektet. När du har en deadline kan du bara göra ditt bästa inom den angivna tidsramen. Har du ingen - finns det alltid 1000 saker du kan göra om eller förbättra. Kanske är det helt enkelt självförtroendet som sviktar? För när du väl bestämt dig för att att du är färdig så är ju nästa steg att släppa taget och lämna ut projektet för bedömning av andra. Läskigt!



Positiv-listan
  • Gårdagen bjöd på mer sol under än hela november dittills bjudit på sammanlagt = Härligt!
  • Hade en mycket trevlig dag på stan  med Sanna med lunch och shopping. Lyxigt. Hittade den perfekta födelsedagspresenten nästan direkt. Känner mig som en ovanligt framgångsrik skattfinnare!
  • Börjar faktiskt se fram emot allt julstök. Turen på staden (som förbereder sig för julskyltningen) var inspirerade!


Inga kommentarer: