tisdag 7 januari 2014

Vardag igen!

I år kommer vardagen med en extrem beslutsångest för mig. Jag har skjutit ett viktigt beslut framför mig under hela julhelgen och nu har jag inte särskilt lång tid på mig att bestämma mig. Närmare bestämt så har jag bara 13 dagar kvar innan jag måste ta ett slutgiltigt beslut - HJÄLP!

Redan i våras bestämde jag mig för att det var dags att göra något annat. Sedan -07 har jag slitit häcken av mig som egen företagare. Först som AD/designer men -10 bestämde oss för att starta Duo Dito Förlag istället. Det är något jag verkligen brinner för, men det har hela tiden inneburit många, långa timmar i ständig kamp för att försöka få ekonomin att gå ihop. De flesta timmarna har jag tillbringat ensam framför datorn i vårt hemmakontor. Medan vi hade huset fullt av kidz var det en bra lösning att jobba hemifrån. Nu när alla flyttat ut är jag riktigt less på det. Missförstå mig rätt - Jag älskar faktiskt mina arbetsuppgifter men saknar att vara del av ett större sammanhang och att ha någon att ta en fikapaus med ibland. Att ha en viss grundläggande ekonomisk trygghet vore också himla skönt. Dessutom innebär dessa långa arbetsdagar att det blir väldigt lite utrymme för något annat, som t.ex. att hinna sova tillräckligt många timmar/natt, att umgås med vänner någon gång, att spela och sjunga, att jobba med våra älskade hundar. Det är alltid någon deadline som brinner. Bland allt som inte hinns med, är det mitt eget skrivande som alltid hamnar längst ner på prio-listan, tyvärr. När jag jobbat ett 12-timmarsskift med någon annans manus, har jag varken ork eller inspiration för att börja med mitt eget. Nej, det här livet funkar inte i längden för mig och nu är det dags för en förändring!

Vi kommer inte att lägga ner företaget men det kommer att få gå på sparlåga under en period. Bokeributiken och förlagen (både Duo Dito och Bokeri) kommer vi att ha kvar men endast med ett fåtal utgivningar/år. Under hösten har jag infört manusstopp och avvecklat det mesta av den övriga verksamheten (skrivkurser, uppdragslayout och redaktörsuppdrag) för att frigöra tid för annat. Nu är frågan bara VAD jag ska göra? Jag har sökt en del jobb, men att få tag på något som passar mig med min utbildning och lite udda bakgrund verkar inte alls lätt i dagsläget. Var ju medveten om läget på arbetsmarknaden när jag bestämde mig för att börja avveckla företagsverksamheten så därför sökte jag även en påbyggnadsutbildning till bibliotekarie på halvfart och distans via Bibliotekshögskolan i Borås. Jag skulle gärna vilja knyta ihop min spretiga utbildning (225 hp = en högskoleexamen i medie- och kommunikationsvetenskap, samt en massa fristående kurser i ämnen som intresserar mig) med något som är lite mer yrkesinriktat. Och jag älskar ju böcker.

I mitten av december fick jag besked om att jag kom in i första urvalet bland 581 sökande. Kul! Men jag hoppades faktiskt att det skulle dyka upp något intressant jobb/projekt innan terminsstarten. Det har det inte gjort. Inte ännu i alla fall. Och nu närmar sig, som sagt var, dagen för att ge ett slutgiltigt beslut angående utbildningen. Tackat ja har jag redan gjort, men registreringen måste ske före den 20/1 då kursen startar. Är det helt galet av mig, i min begynnande tantålder, att satsa på en utbildning som kommer att ta hela fyra år? Visserligen på halvfart och distans, så det funkar ju med ett deltidsjobb och ett liv på sidan om, men ändå. Är det bättre att fortsätta söka jobb i min smala bransch, även om det knappast finns särskilt gott om dem och konkurrensen är stenhård? Eller ska jag försöka få tag i ett jobb -vad som helst - bara för att komma in på arbetsmarknaden igen efter alla år som egen företagare? Shit - Bara 13 dagar kvar. Hur ska jag göra?


Den här underbara bilden kommer från Mians värld. Gör ett besök på bloggen!

Inga kommentarer: