torsdag 1 januari 2015

På årets första dag ...

... är det nästan oundvikligt att fundera över vad det nya året erbjuder för möjligheter, vad man siktar på för mål och hur man ska göra för att kunna åstadkomma det man vill. Själv har jag faktiskt ingen aning och därför kommer "Back to basics" att vara mina ledord under 2015. Jag vet bara att jag måste försöka hitta tillbaka till mig själv. Hitta min plats i nuet och försöka väcka mina drömmar och min (vanligtvis) så starka framtidstro till liv igen. Vad det kommer att innebära och vart det leder mig, vet jag inte alls idag.

Ibland tar livet med en på irrvägar där det är lätt att tappa bort sig själv och gå vilse. Under de senaste åren har jag irrat allt djupare in i skogen, vars mörker består av oro, sjukdom och sorg. Länge kämpade jag mig envist framåt bland ris och stormfällen, trots att stigen kantades av återkommande misslyckanden och en allt starkare känsla av maktlöshet. Minsta ljusglimt mellan träden gav mig kraft att fortsätta. Tills ljusglimtarna slocknade en dag när jag nått riktigt djupt in i skogen. Då stannade jag upp och stod jag alldeles stilla, rädd för att gå vidare eftersom jag inte kunde se något annat än mörker åt alla håll. Men för en tid sedan så började jag försiktigt leta mig tillbaka samma väg som jag kom. Nu har jag äntligen hittat ut ur skogen och står vid vägskälet. Här är det ljusare, varmare och känns lite mer hoppfullt. Jag tror jag stannar här en stund innan jag bestämmer mig för vilken väg jag ska välja för att komma vidare ...


Några konkreta saker har jag i alla fall bestämt mig för att försöka göra för mig själv i back-to-basics-andan. Året som kommer lär väl visa om det är rätt beslut eller ej:
  1. Jag ska lägga förmiddagarna på mitt eget skrivande. I och med att högskolekursen som jag planerat att läsa i vår blev inställd så finns det faktiskt tid - om jag bara ser till att använda tiden förnuftigt. Det manus som ska prioriteras är den första av tre planerade berättelser om Yrsa och Disa. Här kan du läsa inledningen av berättelsen om du är nyfiken! 
  2. Istället för att jaga svårfångade extrajobb och andra tillfälliga lösningar så kommer jag att ta upp mina tjänster via Bokeriassistans (författar- och bokproduktionstjänster) igen efter att endast åtagit mig några få uppdrag under det senaste året. Men det blir bara på halvtid. Och ja, jag vet. Det kanhända att det blir det ännu ett fattigt år för oss men det får mitt eget skrivande faktiskt vara värt - åtminstone under en period!
  3. Och så en helt annan sak: Något som är lite tråkigt med att ha blivit tant är att man (läs: jag) inte känner sig (läs: mig) attraktiv särskilt ofta längre. Vad andra tycker är inte så viktigt men vad jag själv tycker om mig påverkar min självbild i allra högsta grad. 2015 ska bli året då jag lär mig att trivas bättre med mig själv. Jag ska tillåta mig att vara lite fåfäng, lägga mer tid på mig själv och mitt eget välbefinnande!
God fortsättning på 2015!

Inga kommentarer: