onsdag 10 december 2014

Här är min dag!

När jag växte upp var det vanligt att unga tjejer skrev dagbok. Jag tror inte att det är lika vanligt med dagboksskrivande nu för tiden när alla har tillgång till sociala medier. Men det är förstås en stor skillnad mellan att använda Internt och en superhemlig dagbok för att uttrycka sina innersta tankar och känslor. Det som publiceras i sociala medier eller bloggar är ju knappast privat, så kanske finns det fortfarande många som väljer att skriva dagbok också. Jag var i alla fall aldrig någon flitig dagboksskrivare under min uppväxt. Lite synd för det skulle ha varit roligt att läsa idag. Däremot hade jag en inbunden, grön bok där jag skrev ner alla mina (som jag tyckte då) bästa dikter och sångtexter när jag var mellan 13 och 17 år ungefär. Den har jag fortfarande kvar och den är fylld av en naiv passion som kastar mig tillbaka i tiden när jag läser den. Vissa sidor i boken får mig att le brett eller nästan rodna eftersom texterna känns smått pinsamma idag. Andra är faktiskt ganska bra och berör mig fortfarande. Den här låten till exempel: En stråle ljus, som jag skrev när jag var i 15-16-årsåldern. Långt senare (2000) blev låten inspelad i studio och här kan du lyssna på den i mp3 om du vill.

En stråle ljus in i mörkret tränger
En lekfull sång som dansar runt och svänger
Ger allting liv, får blommorna att knoppas
Livet sprids, det kan ej längre stoppas

Här är min dag - Full av av möjligheter och alternativ
Här är min dag - Den första dan på resten av mitt liv

Såren läker och glädjen återvänder
Isen smälter av värmen solen sänder
Allt som var dött spirar, växer, hoppas
Livet sprids, det kan ej längre stoppas

Här är vår dag - Full av av möjligheter och alternativ
Här är vår dag - Den första dan på resten av vårt liv

Låt oss leva det nu!

© HD

Inga kommentarer: