söndag 30 november 2014

Ljus i vårt hus

Idag kan jag konstatera att jag här med lyckats fullfölja min utmaning till mig själv! November är (i mitt tycke) den absolut mörkaste, tristaste och mentalt jobbigaste månaden på året. Väldigt lite sol och allt är grått, grått, grått. För mig är det lätt att hamna i någon slags mörkt höstdepressionsläge just denna månad. Därför bestämde jag mig för att utmana mig själv att varje morgon under november lyfta fram positiva saker i mitt liv. Frånsett den dagen jag hade över 40 graders feber så har jag skrivit en positiv-lista varje dag. Vissa dagar har det varit ursvårt att hitta tre positiva saker. Andra dagar har det varit busenkelt. Och faktum är att det blivit liiite enklare för varje dag. Kanske har positivt tänkande ändå en hel del makt över oss och vårt sätt att förhålla oss till livet ...

Framöver kommer jag nog inte att skriva i bloggen varje dag. Men betydligt oftare än förut - Det kan jag i alla fall lova! Idag är det den första advent och det är inledningen på min favoritvintermånad. Finns det något mysigare än när det lyser välkomnande från adventsljusstakar och stjärnor i alla fönster? Jag älskar att äta middag i skenet av levande ljus och njuter av min egen förväntan inför julen. Att köpa (trots svag plånbokskraft) eller göra julklappar till alla våra "barn" är bland det roligaste jag vet. Att fixa julfint hemma är också härligt. Hmm ... Ja, åtminstone när det är gjort. Men att få samla vår utspridda familj till jul är ändå det bästa av allt!



Positiv-listan
  • Igår firade vi dottern Sannas födelsedag efter konstens alla regler. Kul!
  • Även roligt att träffa sonen Stefan för första gången på ett par månader!
  • På förmiddagen idag har vi varit på en träff i Adelöv med andra Portugisiska vattenhundar och deras ägare. Inspirerande men kallt som attan!

Inga kommentarer: