tisdag 2 oktober 2018

Halvvägs och hoppfullt


Är halvvägs i min första 3-månaderskur av hormonblockerande medicin (Ibrance i kombination med Letrozol). Om behandlingen är verksam eller ej har jag ingen aning om. Inte ännu! Mår betydligt bättre än i somras då värken lindrats en hel del av strålningen av metastaserna i ryggen som jag fick för några veckor sedan. Biverkningarna är (än så länge - peppar, peppar) lindriga. Blodvärderna ser ok ut, jag har inte tappat håret, har inte diarré eller kräkningar eller toklågt immunförsvar. Ett vagt illamående har jag - vissa dagar mer än andra - men blir det inte värre än så här kan jag lätt leva med illamåendet. Det jobbiga är att inte veta säkert om behandlingen bromsar upp förloppet eller inte. Svar på det får jag först efter 3 månaders behandling, dvs om 1½ månad då det ska röntgas. Tufft att vänta! Jag kan bara hoppas att det funkar ...

Riktigt hoppfullt för alla med cancerdiagnos och för framtiden är att årets Nobelpris i medicin går till James P Allison och Tasuku Honjo för deras cancerforskning. Deras forskning handlar om reglering av immunsystemet, närmare bestämt hämning av immunförsvarets bromsmekanismer. Heja, heja!!! Forskningen går framåt med stormsteg nu. Tänk om man faktiskt kan hitta ett läkemedel som aktiverar kroppens eget försvar! Läs mer om Nobelprisvinnarnas forskning här!
Under oktober färgas Sverige rosa för nu är det dags för årets Rosa Bandet-kampanj. Rosa Bandet kostar 40 kr och finns att köpa på ICA, Apotek Hjärtat, XXL och Lindex. Med det finns fler sätt att stödja kampen mot bröstcancer. Här finns en lista på företag som säljer produkter som bidrar till cancerforskningen. Eller var modern och Swisha!

"Vi kommer alla från en mamma. Några mammor pratar vi inte med längre. Andra kramar vi varje dag. Några har gått bort. Andra lever mer än någonsin. Oavsett har vi alla en relation till en mamma, vår egen eller någon annans. Och tyvärr får alldeles för många mammor cancer." Läs mer om Cancerfondens Rosa Bandet Kampanj och Swisha för mamma!
STÖD BRÖSTCANCERFORSKNINGEN!

2 kommentarer:

Margareta sa...

Din hoppfullhet gläder mig, och att du har mindre ont gör detsamma! Hoppas det fortsätter så, och att behandlingen ger önskad effekt!! Massor av kramat till dig och hela din familj!!

Helena Dahlstrand sa...

Dina uppmuntrande meddelanden värmer mitt hjärta - Tack Margareta och STOR kram tillbaka!