fredag 28 september 2018

Fredagsfrid i Forserum

Idag är en bra dag. Solen skiner, kalendern gapar tom, mannen har tagit en tur ut i svampskogen och jag är SÅ sugen på att skriva. Men även om jag mår ganska bra idag så vet jag att flera timmar på en kontorsstol kräver ett alldeles för högt pris i form av extrem ryggvärk. När tiden finns, värken är under skaplig kontroll och jag får sova någorlunda vettigt om nätterna så vaknar plötsligt inspirationen till liv igen. Härligt! Men jag måste försöka skaffa mig en laptop så att jag kan skriva medan jag avlastar ryggen i min ställbara säng eller fåtölj. Törs inte riktigt påbörja något jag har svårt att avsluta i tid. Så jag får nöja mig med några rader i bloggen idag istället ... 😊

De senaste dagarna har jag följt talmansvalen och den första talmansrundan med stort intresse. Har aldrig brytt mig särskilt mycket om det parlamentariska inom politiken tidigare utan egentligen bara engagerat mig i sakfrågor tidigare. Efter årets val är det SÅ mycket som står på spel. Min rädsla för att SD ska tillåtas att få någon sorts vågmästarroll i riksdagen är stor! Hade jag varit tvärsäker på vilket parti som är "rätt" för mig (och kanske varit liiiite friskare) så skulle jag utan tvekan börjat jobba politiskt nu när alla kidz flyttat hemifrån och jag har tid över. Ja, eller åtminstone gett mig in i den politiska debatten med debattartiklar och liknande. Men, men ... Det är allt för optimistiskt att orken ska räcka till i dagsläget, tyvärr. Jag får nöja mig med att diskutera politik med mina nära och kära. Och stundom här i bloggen. Vad som är den bästa lösningen i denna låsta situation mellan partierna/blocken vet jag inte säkert. Men jag hoppas innerligt att de andra 82 % av våra folkvalda politiker ska släppa all prestige, ta sitt förnuft till fånga och lyckas förhandla fram en hållbar lösning för de kommande 4 åren!


Och apropå inställningen till flyktingar så vill jag varm rekommendera en TV-serie jag sett i veckan: Kalles och Britas sex liv - Volontärliv på Lesbos! Det var Peter som såg den på TV när den gick och insisterade på att jag skulle streama den. Han förvarnade mig om att jag skulle ha snytpapper i närheten och det fanns det definitivt behov av! Jag har inte hunnit se de tidigare delarna i serien ännu men denna del berörde mig extremt starkt. "Ingen kan göra allt men alla kan göra något" - är ett talesätt som stämmer otroligt bra. Jag önskar bara att jag kunde göra mer ... Se den!


Ha en skön helg! 

Inga kommentarer: