söndag 28 oktober 2018

Louise Hoffsten och Dr Day


Igår var det Louise Hoffstens dag i "Så mycket bättre". Jag fastnade inte för hennes musik när hon slog igenom 1993 med hitlåtar som "Let the best man win". Jag upptäckte henne först på allvar genom hennes bok/cd "Blues" som är en självbiografi om hennes utredning och MS-diagnos. Det var 2000-2001, samtidigt som jag själv var sjuk och utreddes för MS. Sedan dess har jag varit ett stort fan av henne! Inte bara för att hon skriver väldigt stark musik/texter och är en superartist - utan också för att hon vägrar låta sin sjukdom diktera allt. För någon månad sedan läste jag hennes andra självbiografi "En näve grus" och även den kan rekommenderas varmt!

Som vanligt i programmet var det flera bra och intressanta tolkningar av dagens artist men det var en sak som intresserade mig lite extra. Linnea Henriksson berättade att hon direkt kände att hon ville göra "Dance on your grave" (en av mina favoritlåtar också) men att hon inte längre kände den där ilskan som genomsyrar hela låten då hon lever i en kärleksfull relation. På grund av detta bestämde hon sig för att göra om låten så att den istället handlar om att den man älskar ska fortsätta att leva och glädjas när man dött. Louise svarar med att berätta (precis som hon gör i "Blues") att skivan kom ut i samband hennes skilsmässa och sjukdomsdebut. När hon blev sjuk trodde hon själv att hon led av brustet hjärta. Hon var fylld av ilska, besvikelse och bitterhet. Att Linnea valde att göra om låten skulle enligt Louise vara ett perfekt sätt att bryta förbannelsen eller "Breake the spell", som hon uttryckte det.



Det finns många som anser att det finns ett klart samband mellan negativa känslor och sjukdom. Särskilt autoimmuna sjukdomar och cancer tycks ha en förmåga att bryta ut när sinnet blir överbelastat. Att själ och kropp hör ihop tycker jag inte att det är någon som helst tvekan om. För egen del har jag nog aldrig varit så bitter och arg (kanske för lite egentligen) men har däremot levt långa perioder med mycket oro för mina barn, för min man och min mammas hälsa och för vår usla ekonomi. Som någon kommenterade mitt blogginlägg igår (där jag berättade endast lite av allt som skett) så har mitt liv i perioder varit extremt dramatiskt och den psykiska belastningen enorm. Jag har faktiskt klarat mig utan att bli psykiskt utbränd men däremot har kroppen förmodligen blivit lidande. Åren innan jag blev riktigt sjuk så avlöste den ena krisen den andra i våra liv. Om teorin kropp-själ. stämmer eller ej är väl upp till var och en att bedöma. För mig känns det inte alls otroligt att raddan av diagnoser jag fått de senaste två åren (PBC - en autoimmun leversjukdom, diabetes och spridd bröstcancer) har ett samband med den psykiska belastning.


En som är helt övertygad om att negativa känslor kan leda till sjukdom är Dr Lorraine Day. Hon vägrade att underkasta sig traditionell cancerbehandling och hävdar att hon botat sin egen bröstcancer genom att lägga om sitt liv helt. Och då talar hon inte bara om kostomläggning och fysisk aktivitet, utan även om hela inställningen till livet. Hon är väldigt kontroversiell då hon menar att skolmedicinen dödar cancerpatienter. Detta trots (eller pga?) att hon själv är legitimerad ortopedläkare. Hon säger att ingrepp från läkare endast behövs vid tre tillfällen: vid trauma, vid rekonstruktion av missbildningar och vid utbyte av t.ex. utslitna höfter och liknande. Även om hon menar att utslitna leder beror på felaktig livsstil så går de inte att laga genom livsomställning. Enligt henne är kroppen designad för att läka sig själv, att hålla i minst 100 år och att vi bara måste ge den chansen genom rätt livsföring. Dr Day har 10 grundpunkter som du kan hitta sammanfattade under videoklippen.

Ja, Dr Day drar verkligen livsomställningen till sin spets. Jag blir både lite rädd och väldigt fascinerad av hennes resonemang. Tror det ligger mycket i hennes teorier men det känns väldigt riskabelt att följa dem fullt ut när man vet att man har en dödlig, obotbar cancer. Lyssna och avgör själv vad du tror:


Dr Day's 10 punkter: NEW START AB

N: Nutrition - Näringstät vegetarisk kost utan mejeriprodukter, socker och halvfabrikat. För att få i sig tillräckligt med näring förespråkar hon att man ska dricka många grönsaks- och fruktjuicer/dag.
E: Exercis - Fysisk aktivitet/motion efter förmåga och hälsotillstånd.
W: Water - Drick mycket friskt, rent vatten.

S: Sunshine - Se till att lapa sol och suga i dig dagsljuset (utan solskyddsfaktor) så fort du får en chans. Solen höjer D-vitaminhalten som är livsnödvändig för immunförsvaret.
T: Temprence - Asolutism = avstå från alla gifter: kaffe, cola, nikotin, alkohol.
A: Air - Se till att vara utomhus och andas frisk luft så mycket du kan.
R: Rest - Vila är viktigt men det är också viktigt att vi sover de timmar på dygnet då kroppen läker som mest, dvs mellan kl22-02 (04).
T: Trust - Lita på och lyssna till kroppens signaler. Är när du är hungrig, vila när du är trött och så vidare.

A: Attitude - Attidyd till livet och tacksamhet för allt som är bra. Låt inte ilska och bitterhet få övertaget, utan kämpa för att hitta det som är gott. Ja, positivt tänkande, helt enkelt. 
B: Benevelence - Välvilja mot andra. Fastna inte i ditt eget eländesträsk, utan försök att hjälpa andra som har det tufft. 


2 kommentarer:

Jatta sa...

Det är en svår fråga som förhoppningsvis snart får en lösning, för jag tror inte att det beror på tunga motgångar. För varför får då bebisar/barn olika typ av cancer? En två åring som får cancer i ett födelsemärke?

Helena Dahlstrand sa...

Du har helt rätt; Jatta! Det är alldeles säkert inte en avgörande anledning. Däremot håller jag inte för otroligt att det kan vara en bidragande orsak i vissa fall. Men det finns så mycket mer som kan påverka som kost, miljö och säkert en hel massa andra saker. För precis som du säger så får ju även små barn cancer, sorgligt nog! Gemensamt är kanske att immunförsvaret påverkas ändå. I så fall är de kanske på gång att hitta svaret. Eller åtminstone kan man hoppas!