måndag 29 december 2014

Mellandagsmåndag

Vårt hus är inte det varmaste i Småland. Eftersom vi är mitt i ett stort tillbyggnads- och renoveringsprojekt så har vi lösa elelement i vissa rum. Som till exempel i vårt tillbyggda vardagsrum där jag sovit i natt eftersom vi har en skendräktig tik som ylar när hon blir lämnad. Av någon anledning hade sladden till elementet dragits ur i går kväll eller under natten och jag vaknade totalt genomtjälad här på morgonen. Vid en alldeles för tidig timme, kan tilläggas. Nu är elementet igång på full fräs, stortröjan och nya mystofflorna är på, andra koppen starkt, varmt kaffe är inmundigad och jag börjar så smått känna mig som en människa igen. Jag önskar att vi hade en kamin att elda i och tröstar mig själv med att det faktiskt hör till framtidsplanen. Så snart fingrarna tinat upp lite till ska jag kasta mig in i en av årets sista två arbetsdagar med förberedelser inför releasen av novellantologin Framtidsnovellen.

Har ju egentligen slutat att skriva positiv-listor (som jag gjorde under hela november) men här kommer i alla fall en kort sammanfattning av det bästa under min julvecka:

  • Bäst av allt var förstås att få samla den största delen av familjen till jul! Två av sönerna jobbade tyvärr på julafton men så är det ju när man har vuxna barn. Övriga fem "ungar" med respektive och bonusbarn var här och det är jag mycket glad för.
  • Jag är tacksam över att sorgen och saknaden efter vår extrason Robin inte är riktigt lika smärtsam längre. Den här julen kunde jag minnas honom utan att falla i gråt. Han brukade alltid komma över till oss framåt kvällskröken på julafton (när hans egen familj firat färdigt) och sitta och prata, mumsa julgotter och sjunga julsånger halva natten tillsammans med oss. I år var han med oss i mina tankar med vemod men också med stor tacksamhet för att vi fick bli en del av hans liv.
  • Om jag kliver lite utanför min egen personliga sfär så är jag djupt tacksam för att regeringen och Alliansen äntligen tagit till sig innebörden av ordet kompromiss. Efter veckans besked om den så kallande Decemberuppgörelsen så utlyses inget extraval - Tack och lov! Borde egentligen blogga mer om detta men ...

... nu är det dags att sluta blogga och börja jobba ...


Ha en bra dag!

Inga kommentarer: