fredag 28 november 2014

Den som väntar ...

... på något gott - väntar alltid för länge. Eller åtminstone är det så i detta fall. För hur sjutton ska jag kunna vänta ett helt år på att få upplösningen på Hungerspelen? Det borde vara straffbart att göra en romantrilogi till fyra filmer. Särskilt när filmen slutar med en riktig cliffhanger!

Ja, som ni förstår så var jag på bio igår och såg The Hunger Games: Mockingjay, part 1, den tredje filmen (av fyra) baserade på Suzanne Collins bästsäljare. Jag har ganska nyligen sett The Hunger Games (ettan) och Cathing Fire (tvåan) på TV och såg verkligen fram emot att se den här filmen, som hade premiär för endast en vecka sedan. Och mina höga förväntningar kom egentligen inte heller på skam. MEN: Det känns tydligt att Mockingbird är en mellanfilm. Till skillnad från ettan och tvåan, som båda har en form av fristående berättelse inom ramberättelsen, känns trean som en enda lång förberedelse och uppladdning mot den stora slutstriden. Och det är väl precis vad den är också. Helt okey på ett sätt men samtidigt otroligt frustrerande när man vet att man får vänta så länge på fortsättningen.

Det finns oändligt mycket att säga om Hungerspelen som har många bottnar. Det här är en klassisk hjältesaga med en tjej i huvudrollen och med flera starka kvinnoporträtt. Bara det, vänner! Samhällskritiken i berättelsen känns aktuell med tanke på läget i vissa delar av världen just nu, vilket i allra högsta grad bevisas av händelserna i Thailand i samband med premiären. Gestaltningen av medias makt över folket är också något som känns väldigt aktuellt i dokusåpans tidevarv. Men en riktig analys av berättelsen i filmformat får nog lov att vänta tills jag sett den fjärde och avslutande delen. Medan jag väntar, ska jag passa på att läsa trilogin. Har du inte läst böckerna och/eller sett filmerna ännu, kan jag bara säga: GÖR DET!



Positiv-listan

  • Igår fyllde vår Musikkull två år och jag gjorde en bildkavalkad på födelesdagshundarna. Roligt att jag lyckades samla in färska bilder på sex av sju i kullen. Och minst lika roligt att få veta att Geishamor blivit mormor!
  • Jag la ut inledningen till mitt romanprojekt här om dagen och är jätteglad över all den respons jag fått. Nu känner jag mig riktigt taggad att fortsätta skriva!
  • Njöt i fulla drag av filmen i går kväll! Älskar verkligen att se filmer på bio men tyvärr blir det inte så ofta som jag skulle önska nu för tiden. Att världen bästa Sanna följde med gjorde mig också glad. Tack för en supermysig kväll, vännen!

Inga kommentarer: