söndag 23 september 2018

Maximalism

Har inte bloggat på ett tag men det beror främst på att jag varit i bättre form än på länge. Värken är under bättre kontroll, den envisa förkylningen börjar ge sig och jag har lyckas sova betydligt bättre. Energin är förstås väldigt begränsad men jag har i alla fall orkat göra lite mer än innan jag fick strålningen i ryggen. Har varit ute och shoppat ett par korta vändor, besökt "Hjärtats hus" (träffpunkten för cancerdrabbade i Jönköping) och ätit asiatisk buffé med Peter, mamma och Sanna härom dagen. Befriande! 

Ett av mina stora intressen är heminredning. Jag älskar gamla möbler, textiler och unik design. När det gäller det sistnämnda så räcker knappast plånboken så långt som man skulle kunna önska. Men loppisfynd finns det oftast utrymme till. Vårt hem är fyllt av arvegods, loppisfynd, färgstarka textilier, konst och gröna växter. En fördel med att vara i behov av att vila mycket är att jag haft tid att kolla in höstens trender när det gäller heminredning. Och äntligen har allt svart, vitt, grått och trist blandats upp med fina färger och härliga textilier. För det som gäller nu är maximalismens ombonade, personliga och färgstarka, istället för minimalismens avskalade, strikta eller (i mitt tycke) en överpyntad, vit shabby chic. ÄNTLIGEN!

Höstens inredningstrend har mättade färger som dimgrönt, puderrosa, petrol, turkos, gråblå. ockra, rost, vinrött och plommon som accentfärger till beigt, brunt och blått som grundfärger. Materialen som gäller är mörkt trä, gjutjärn, mässing, sten och keramik. Textilierna är sammet, linne, äkta bomull, ull och skinn. Ledorden är "återbruk", "äkta" och "ombonat". Tror knappt det är sant att vår inredning plötsligt är trendig men det mesta stämmer faktiskt in på vårt hem. Vi bor i ett stort, gammalt halvfärdigt hus som är under ständig om- och tillbyggnad, där städning aldrig har högsta prio men ett hem som är mycket personligt och ombonat. Välkommen att kika in hemma hos oss!


I dörröppningen till vårt alteljé / musikrum. Vinrött draperi i sammet på ena sidan och svart spets- och sammetsgardin från Danmark på den andra. Matgruppen består av ett gammalt, delbart ekbord från min mormors barndomshem med porslinshjul (1800-tal), skåp och stolar och från min farmors finrumsmöblemang (1930-tal). Stolarna är klädda med ett Ulrika Hydman-Vallientyg i orange.

Ateljén är stor och vi har delat av den med en stor spegelgarderob för att få plats med en gästsovhörna, mat- och soffgrupp och alla våra musik- och träningsgrejor. Här finns plats för både musik, målerier och mysig samvaro med familjen och / eller goda vänner!

Sovhörnan där Sanna brukar övernatta ibland.

Soffan är från IKEA och soffkuddarna är loppisfynd.


Utanför ateljén finns ett stort genomgångsrum. Tavlan är ett konsttryck av Kristina Grahn som pryder framsidan av hennes självbiografi "I dina spår ..." som vi gett ut på Duo Dito Förlag.

Arbetshörna för kreativa projekt.

Sminkbord från min mammas barndomshem (1940-50-tal).

Vårt gästrum med min farmors andra finrumsskåp (1930-tal)

Lite art déco inspiration i detta rum - Mysigt!

Apropå mättade färger 😉

Nu har vi gått ner i vårt levnadsrum.

Även här finns plats för musik och kreativitet.

Vårt nya, fina tygtryck. Färgstarkt? Ja, det livar upp i höstmörkret, tycker jag. Men fotoblixten gör nog inte riktigt färgerna rättvis, faktiskt. Upplever dem som något mer dämpade i verkligheten.

Fem hundar hör väl inte till den genomtänkta inredningen direkt men finns det något mysigare man kan pryda soffan med? Men det finns ju en stor risk att man inte får plats själv, förstås ...

Senaste loppisfyndet: En härlig vardagsservis i 57 delar med blå dekor i gammaldags stil. Matgruppen är från Peters mormor (1930-tal) och den turkosa kökssoffan (1930-tal i originalfärg) har en fascinerande historia. Peters pappa är nämligen född i den 1932 i huset mitt emot det vi bor i idag.  Rosorna är till mig från min käre man. 💗

Sovrummet går i svalt blått och är väl det modernaste i vårt hus. Det blårandiga överkastet i linne från Jotex är nyinköpt (tillsammans med ett mindre för att matcha med min ställbara sjuksäng).

Min sov- och myshörna där jag tillbringar mycket tid. Tavlorna har min signatur.

Och här är jag: Ser trött, sliten och sjuk ut men känner mig faktiskt bättre än på länge!

Inga kommentarer: