torsdag 9 augusti 2018

Summan av kardemumman

En lista i stil med "100 saker att göra innan man dör" brukar ju innehålla en massa spännande saker som att hoppa bungyjump, bestiga Mount Everest, besöka jordens sju underverk  och andra äventyr man inte vill dö utan att ha upplevt. Jag har i och för sig 1000-tals små och större saker jag skulle önska att jag fick uppleva innan jag dör. Men jag har faktiskt bara en stor dröm jag verkligen skulle vilja få chansen att förverkliga innan min tid på jorden är över: Det är att bo vid havet!

 Haverdal/Steninge i Halland, våren 2018. Foto: Peter Dahlstrand

Summan
Hur summerar jag mitt liv hittills?
Jag ville och hoppades på så mycket mer
Tid, möjligheter, förverkligade drömmar
När dagen för bokslut kommer närmare
och saldot ska beräknas så undrar jag:
Är det summan av framgång, äventyr
och mina prestationer erkända av andra
minus misslyckanden, olyckliga stunder
och alla mina tillkortakommanden?
Nej, inget av det är egentligen viktigt
i den slutliga sammanräkningen
Endast att jag älskat och blivit älskad
av alla de som räknas i mitt liv!






1 kommentar:

Margareta sa...

Fint, kan bara instämma - också i din önskan att bo vid havet. Det är även min dröm...