tisdag 9 december 2014

Tänk om!

Har du en bil med så många fel att det inte längre är meningsfullt att lägga tid och pengar på att reparera den - då skrotar du bilen och skaffar dig en ny eller väljer att transportera dig på annat sätt. Har du ett hus med så stora renoveringsbehov att kostnaden och arbetet vida överstiger det rimliga - då river du huset och bygger ett nytt eller flyttar någon annanstans. Har du gjort val i livet som kanske var helt rätt när du gjorde dem men som inte längre fungerar för dig - då söker du förändring och gör nya livsval. Därför att en skrotfärdig bil är livsfarlig i trafiken, ett fallfärdigt hus kan rasa vid minsta vindpust och att till varje pris hålla fast vid gjorda livsval kan bromsa utvecklingen eller till och med skada både dig själv och andra omkring dig.

Personligen är jag i en ny livsfas där jag måste ompröva mina tidigare val för att försöka hitta nya vägar framåt. Det tvingar mig att fundera över vem jag är och vad jag verkligen vill. Jobbigt men nyttigt! Och det är precis vad jag tycker att våra politiska partier också borde göra. Stanna upp och tänk till! Dagens politik kan liknas vid en skrotfärdig bil som kompiskörs på vanskliga vägar med envishet, prestige och maktlystnad som enda drivmedel. Blockpolitiken är ett korthus som vilar på en ostadig grund och uppenbarligen kan rasa när som helst. Eller raseras av krafter utifrån. Är det inte bättre att alla politiska partier hittar tillbaka till sina grundläggande ideologier och går till val, varje parti för sig, med tydliga politiska profiler och kärnfrågor? Det tycker i alla fall den här tanten!

Själv ska jag använda dessa sista dagarna av 2014 till att försöka knyta ihop de lösa ändar jag förmår göra något åt. Sedan är det en hel del i mitt liv som ska skrotas och rivas för att bereda väg för framtiden. Efter ett år präglat av stor sorg, sjukdom i familjen, stark oro, tidvis total uppgivenhet och ständig ekonomisk kamp ser jag verkligen fram emot att få sätta punkt för det här kapitlet och börja på ett tomt blad. Om vi inte vågar tro på framtiden - Vad ska vi då tro på?



Inga kommentarer: